De diepte in... - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Yvette Maas - WaarBenJij.nu De diepte in... - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Yvette Maas - WaarBenJij.nu

De diepte in...

Blijf op de hoogte en volg Yvette

25 Mei 2016 | Thailand, Koh Tao

Hoi allemaal!

Hier ben ik weer! De afgelopen dagen heb ik weer een hoop leuke dingen beleeft en die deel ik natuurlijk graag met jullie!

In eerste instantie leek het me allemaal niet zo gegund: in de nacht van afgelopen woensdag op donderdag is mijn telefoon dusdanig gecrasht dat ik er niks meer mee kon. Donderdagochtend halsoverkop een nieuwe gekocht, want na mijn tentamen zou ik even snel naar huis gaan en vertrekken naar Koh Tao.

Maar ook dat ging niet vlekkeloos, ten eerste kon ik heen de bus al niet nemen en ook de trein was bomvolgeboekt in verband met een feestdag en de toeristische Full Moonparty. Ten tweede, miste ik ondanks dat ik ruim op tijd vertrokken was de nachttrein. Leuk joh, spitsuur in Bangkok. In mijn hoofd had ik al een plan B en C gemaakt: een andere trein/bus zien te boeken of anders maar gewoon rechtsom keer maken. Op het treinstation kwam er een motortaxichauffeur naar me toe en na mijn verhaal vertelde hij dat ie me wel naar het volgende station kon rijden voor 200B (iets meer dan 5 euro). Geloof me dat is veel voor Thailand. De trein bleek daar al weg te zijn en dus door naar een volgend station. Aangezien de rit langer was dan gepland betaalde ik uiteindelijk 800B, maar beter dan een hele nieuwe reis moeten boeken.

De treinreis was, ondanks dat ik bijna een uur later dan gepland ingestapt was, erg lang. Om ongeveer 20:30 zat ik op een harde bank in de 3e klas in de trein en om ongeveer 07:00 kwamen we aan in Sarut Thani. Vervolgens met de bus naar de pier en daar afscheid genomen van het meisje dat ik bij het boeken van mijn treinticket op het reisbureau had ontmoet en haar vriendin. Zij gingen naar Koh Pangan, eigenlijk dezelfde route als ik, maar omdat ik een eiland verder moest zijn heb ik een andere ferry moeten nemen.

Om 1415 kwam ik uiteindelijk aan op Koh Tao en na me tussen alle opdringerige taxichauffeurs heen geduwd hebben was ik binnen 2 minuten op mijn plaats van bestemming: Impian Divers, een Nederlandse duikschool op dit eiland. Daar al het nodige papierwerk ingevuld en overlegd hoe ik de cursus versneld kon doen. Als ik namelijk met de bus had kunnen reizen, was ik al om 08:45 in Koh Tao geweest en had ik al op de vrijdag kunnen beginnen. Door mijn laatste 2 dagen theorie in 1 dag te doen, was versnelling mogelijk. Daarna heb ik lekker over het eiland en het strand gewandeld en hét symbool van Koh Tao gezien: de horizontaal groeiende palmboom. 's Avonds lekker fried rice with vegetables and chicken gegeten en op tijd mijn bedje in aangezien ik in de trein echt maar 25 geslapen heb.

Op zaterdagochtend om 09:00 op de duikschool en daar mijn instructeur (Derek) en de mensen met wie ik ging duiken ontmoet. 3 daarvan gingen ook de cursus Open Water Diver doen (Nicole, Dennis en Hannes) en de laatste kon maar een dag duiken omdat ie op zondag alweer vertrok (Nathaniel). We begonnen met het inpakken van onze duiktassen en wat theorie. Na een break gingen we tegen 13:00 richting de boot die ons naar de duikspot bracht. Met aanwijzingen van Derek zetten we onze uitrusting op en deden de controles. Er werd begonnen met oefeningen in het water met betrekking tot water in je bril, je luchttoevoer terugvinden als de slang uit je mond gevallen is etcetera. Ik kreeg water in mijn longen en ogen en raakte in paniek en schoot tegen de regels in naar de oppervlakte. Uiteindelijk kwam ik weer boven Jan en kon ik weer meedoen met de oefeningen. We eindigden met duiken en oefeningen op een maximale diepte van 10,1 m. Na een hobbelige boottocht terug, wasten we de uitrusting en kregen ons 'huiswerk'. Om 19:45 had ik met Nathaniel en Hannes afgesproken om te gaan eten en tegen de tijd dat ik terug was in mijn appartement was ik helemaal op.

Op zondagochtend 07:00 ontbijt met Hannes, om 07:30 op de duikschool en om 08:00 weg. Alleen Hannes en ik waren er, Nicole en Dennis kwamen niet opdagen dus waren we vertrokken. Later bleek dat ze de wekker niet goed hadden gezet. Gelukkig hadden ze nog genoeg speling om een dag vertraging op te lopen. We deden 2 duiken: eerst een duik met oefeningen als zonder masker zwemmen, je loodgordel afwerpen, je trimvest aan en uittrekken aan de oppervlakte en onderwater en we hebben ons drijfvermogen getraind. Ook hebben we gevoeld hoe het is als je tank leeg of bijna leeg is. Na een korte stop op de boot, snel snel het water weer in, want we liepen achter op schema en de rest van de mensen op de boot waren op ons aan het wachten. Dit keer bereikten we een maximale diepte van 13,5 meter. In de middag deed Hannes zijn theorie in het Engels bij George en ik deed de theorie samen met Nicole en Dennis, die inmiddels boven water waren, in het Nederlands bij mijn eigen instructeur. Meteen ook de theorie van maandag gedaan, aangezien ik versneld moest werken. In de avond lekker gaan eten in een restaurantje schuin tegen over het restaurant waar ik die ochtend ontbeten had. Hannes schoof later ook aan want die was toevallig ook op zoek naar avondeten.

Maandagochtend, de laatste dag en dit keer al om 07:00 op de duikschool. Bepakt en bezakt kwam ik met al mijn bagage binnen aangezien ik al uitgecheckt was bij mijn hotel (dat trouwens in bij de duikcursus inbegrepen zat). We kregen te horen dat we beter geen spullen mee moesten nemen, want dit keer moesten we zwemmen naar de boot. Hoppa, ook meteen de verplichte zwemtest gedaan. En mijn voet opengehaald aan de rots bij het ter water gaan haha. Nouja ik had eerder ook al een blaar gekregen op mijn duim bij het los moeten halen van een slang op mijn uitrusting en dat gaat natuurlijk niet zo makkelijk! Vandaag 2 duiken een met oefeningen en de tweede puur een funduik, Bij de eerste duik oefenden we het naar de oppervlakte gaan op je laatste hap lucht. De eerste keer ging niet goed, de 2e volgens mij ook niet maar Derek zei dat het goed was. Verder gingen we langs het touw van'het 'anker' afdalen en oefeningen doen voor drijfvermogen en weer zwemmen zonder masker enzovoorts. Dit keer raakten we een diepte van 20 meter. Extra leuk voor Hannes: die was jarig en wat is er nou leuker dan dit te vieren op 20 meter diepte? Na een kort boottochtje en de verplichte oppervlaktepauze gingen we voor de laatste duik erin, dit keer deden we een "free fall" afdaling. De laatste duik was ook meteen de beste van vandaag: een zicht van zo'n 12 meter (i.p.v. 3 meter in de eerste) en veel vissen. Derek gebaarde op een gegeven moment ook naar een grot om erin te gaan, maar verder dan de ingang kwamen we niet omdat ie niet kon uitvinden hoe we er precies door heen konden zwemmen. Hier raakte ik met mijn knieën per ongeluk de bodem en dus koraal aan. Geloof dat geeft een prikkend gevoel. We zaten op het einde ook midden in een school. Heel mooi om te zien. Gedurende deze duik haalden we een diepte van 12,5 meter en voordat we het wisten werd de waarschuwingsballon alweer naar de oppervlakte gestuurd en was het voor dit weekend de laatste keer om, na een veiligheidsstop op 5m, op te stijgen naar het wateroppervlakte.

Terug in de duikshop hebben we onze logboeken ingevuld en daarna ben ik meteen met mijn examen begonnen. Duiken is vermoeiend, dus ik heb niet alle theorie gelezen, maar alles is wel minstens een keer behandeld in de theorielessen. Van de 66 vragen mochten er 13 vragen fout beantwoord worden, ik had er 11 fout. Deze werden nog besproken en sommige bleek ik eerste goed te hebben en toen fout te hebben veranderd, of het was een strikvraag en een vraag had ik wel het goede antwoord in mijn hoofd (50bar resterend in de tank) maar ik schreef 50% resterend in de tank. Dom dom dom, maar ik heb het gehaald, das het belangrijkste. Snel een foto gemaakt voor mijn certificatie, resterende bedrag betaalt (gehele cursus was nog geen 250 euro inclusief 3 overnachtingen!) andere kleren aangetrokken en afscheid genomen, want ik wilde de boot niet missen.

De boottocht was stuiterend, ik heb niet snel last van misselijkheid, maar dit was me toch iets teveel. Maar gelukkig hoefde ik nu niet de slinger te maken die ik op de heen weg maakte. De boottocht was zo'n 1,5 uur en de bustocht zo'n 10,5 uur. En de wereld is klein: tijdens de duikcursus ontmoette ik Johannes (Hannes) uit Duitsland en in de bus zat ik ook naast een Johannes uit Duitsland. Hele leuke gesprekken gehad en kou geleden, want man wat stond die ventilatie koud. Gelukkig had ik een vest van mijn vriend bij me! Aangekomen op Khao San Road, mijn tas gehaald en voor zover je kan rennen met 2 rugtassen en plastic tas me tussen de opdringerige taxichauffeurs door bewogen naar een taxichauffeur die toevallig net voorbij reed. Om 02:00 in mijn appartement en de volgende dag tentamen...

Geen idee hoe het tentamen ging, maar ik verwacht er niet te veel van aangezien ik alleen een keer de PowerPoint heb doorgelezen, maar we wachten de uitslag maar af. Aanstaande vrijdag en dinsdag heb ik nog een tentamen en verder is het alleen nog maar leuke dingen: op zaterdag ga ik een 9-uurs fiets/boot/trein tour doen bij Co van Kessel. Op zondag bezoek ik de laatste keer de beide kerken die ik de afgelopen weken heb bezocht en bij een daarvan ga ik nog trakteren op stroopwafel en drop. Voor de kerkdienst in de avond ga ik naar de massageshop naast de kerk voor een Thaise massage, die heb ik namelijk nog steeds niet gehad. En van 1 tot en met 6 juni zit ik in Chiang Mai!!

Pfff dit is het wel weer zo'n beetje. Lekker lang verhaal, maar hoop dat jullie het leuk vinden!

Liefs uit Bangkok,

Yvette

  • 25 Mei 2016 - 12:00

    Marianne:

    Hallo Yvette, wat een spannende belevenissen heb je weer meegemaakt ! die lange reizen in je eentje en dan dat duiken in dat diepe water wouw en dan nog zo'n theorie examen doen tussendoor..... Heel bijzonder en mooi dat je het allemaal hebt kunnen doen. Het zal prachtig zijn om al die avonturen te kunnen teruglezen en je te herinneren als je weer terug bent. Je kunt er jaren lang plezier van hebben want zulke dingen doe je niet in Nederland haha. Yvette nog heel veel plezier de laatste periode. de hartelijke groeten vanuit Zoetermeer waar het ook wel goed toeven is hoor maar anders ;-)

  • 28 Mei 2016 - 13:32

    Jolanda:

    Hoi Yvette,
    Wat een avontuur zeg,wel heel gaaf.
    En ben je al begonnen met het aftellen van de nachtjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvette

Op 6 januari vertrek ik voor 5 maanden naar Thailand om daar te studeren aan de Assumption University. Op deze blog deel ik al mijn ervaringen en belevenissen.

Actief sinds 04 Jan. 2016
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 8847

Voorgaande reizen:

06 Januari 2016 - 08 Juni 2016

Studeren in Bangkok

Landen bezocht: